Zinloos geweld, wanneer stopt het??

4 januari, 2013 is er in Eindhoven een 22 jarige jongen uit Oirschot zwaar mishandeld.  Hieronder de bijbehorende beelden:

Ik had gehoopt dat ik nooit meer een blog zou hoeven te schrijven over zinloos geweld. Mijn vaste volgers van deze blog weten dat Jack, een van mijn beste vrienden, op 22 oktober 2011 zonder enige reden is *doodgestoken* in Club Seven. Ik was er die avond bij, en heb alles van dichtbij mogen ervaren. Een *trauma*, dat ik bijna een jaar later zo goed als mogelijk heb kunnen verwerken. Maar vergeten doe ik het nooit.

Met afgrijzen heb ik de beelden zitten bekijken die online werden gezet door Omroep Brabant. En terwijl deze situatie helemaal los staat van datgene dat ik van dichtbij heb gezien, raakte het mij enorm.
Ik werd geraakt door de zinloze geweldexplosie op een onschuldige jongen. Een jongen die daar zomaar op straat loopt, een jongen die een paar uur daarvoor gezellig op stap was geweest, een jongen die op weg was naar huis, een jongen die thuis ook vrienden en familieleden heeft. Een jongen die willekeurig tegen de grond aan wordt getrapt, en genadeloos tegen zijn hoofd wordt geschopt.  Een jongen die ik had kunnen zijn, of jij?
Wat zou die gedacht, en gevoeld hebben? Hoe weerloos zou die zich gevoeld hebben, en wat zou er door hem heen zijn gegaan toen die op de koude grond lag en vol op zijn hoofd werd gestampt?
Ik ga ervan uit dat degenen die deze laffe daad op hun geweten hebben hier niet bij nagedacht hebben. De fysieke schade is gelukkig beperkt gebleven, maar de psychische schade zal des te groter zijn. Het zou zomaar kunnen dat deze jongen hier zijn hele leven last van zou kunnen hebben, en ik hoop dan ook dat hij goede begeleiding gaat krijgen met het verwerken van datgene dat hij heeft meegemaakt.

Helaas heb ik van dichtbij mogen ervaren wat voor impact het heeft als iemand slachtoffer is van zinloos geweld, en het is mij niet in de koude kleren gaan zitten. Jack had óók een moeder, een vader, een zusje, een broer, familie en vrienden. Jack zou vandaag zelfs oom zijn geworden, iets dat hij nooit meer kan meemaken. En dat is iets wat zijn familie ook een plaatsje zal moeten geven.
Wij missen Jack ook nog enorm. Vooral op feestjes en speciale gebeurtenissen wordt hij gemist, en met de viering van Oud & Nieuw hebben we nog op Jack een toost uitgebracht. Het is niet te beschrijven hoe het voelt om iemand die zó geliefd was te moeten missen, en op zulke aangelegenheden wordt Jack des te harder gemist.
Carnaval staat ook weer voor de deur, en dat vieren wij altijd met onze vriendengroep. Jack was altijd een van de gangmakers, en ook hier zal die weer gemist worden.
Maar hoe cliché ook; het leven gaat door. En ook dán zullen mijn gedachten weer bij Jack zijn.
Ik hoop dat jullie beseffen dat geweld, want zinloos geweld vind ik een nare term, NOOIT en te nimmer mag gebeuren.
Want geweld is nooit goed te praten, en het raakt niet alleen het slachtoffer maar ook zijn of haar sociale omgeving…

P.s. Ik zou het dan ook zéér op prijs stellen als deze blog gedeeld wordt onder jouw vrienden, zodat zoveel mogelijk mensen gaan beseffen wat geweld met jou en jouw omgeving kan doen.
Want dit MOET stoppen!

5 thoughts on “Zinloos geweld, wanneer stopt het??

  1. Wat geeft mensen het recht,om het leven van een ander kapot te maken ?
    Blijkbaar is het “mode” om levens te verpesten,zowel met als zonder wapens.
    Het jammere in het geval van 4 januari is daarbij,dat enkele naar een sportschool gingen.
    Zover ik weet,wordt je daar geleerd,het geweld enkel daar te gebuiken waar het van belang is : op de sportschool en wedstrijden,maar NOOIT op straat !!

Geef een reactie

