Liefde ontvangen….

“Amor omnia vincit”, oftewel; liefde overwint alles. Deze latijnse tekst betekent voor mij zoveel dat ik het zelfs op mijn onderrug heb laten tatoeëren.
Voor mij is liefde erg belangrijk, want het geeft mij het gevoel dat ik familie en vrienden om me heen heb die om me geven. Die me daadwerkelijk laten zien dat ze er voor me zullen zijn, en mij ondersteunen in heel veel dingen die ik doe. Of dat het misschien beter zou zijn om nog een nachtje te slapen over een bepaalde beslissing die ik wil nemen, en daardoor wat beter stilsta bij eventuele gevolgen.
Over het algemeen zijn mijn vriendschappen in balans, en weet ik op welke personen ik écht kan bouwen. Personen die loyaal zijn en bij wijze van spreken om 4:00 uur ’s morgens hun bed uit zullen komen als ik hun hulp nodig zou hebben. Vrienden en familie die mij erdoorheen trekken als ik er helemaal doorheen zit.  Kortom; ik heb vrienden en familie waar ik ontzettend veel om geef, en ik heb ook enorm veel liefde voor ze. 

Liefde houdt mensen op de been, want iemand die geen liefde ontvangt zal zich ontzettend eenzaam voelen. Want wie verlangt er niet naar een knuffel, of positieve aandacht van iemand die je vertrouwt en dichtbij je staat?
Dat is ook direct een kernprobleem van mij. Ik vind het erg moeilijk om personen dichtbij te laten komen. Iets dat ik in mijn vorige blog ook heb beschreven. Het blijft voor mij moeilijk om personen te vertrouwen en dichtbij me te laten.
Waarom ik dit moeilijk vind blijft voor mij een raadsel? Het zou diverse oorzaken kunnen hebben, maar is het belangrijk om de oorzaak te weten?

Afgelopen week is er voor mij een nieuw tijdperk aangebroken. Een tijdperk waarbij ik ga leren om écht te leven.
Afgelopen week was voor mij ook een moment waarbij ik voelde hoe het is om écht gewaardeerd te worden. Gewaardeerd te worden om de dingen die ik doe, en de dingen die ik heb gedaan.
Het was voor mij een nieuw gevoel, omdat ik voor mijn gevoel nooit anders ben geweest. Het zit in mijn karakter om personen vooruit te helpen, en ze te ondersteunen waar ik maar kan. Helaas heb ik hierbij regelmatig de deksel op mijn neus gehad, en ben ik teleurgesteld geraakt in personen waarvan ik dacht dat zij er ook onvoorwaardelijk voor mij waren.
Het is natuurlijk een utopie om terug te krijgen wat ik aan een ander geef. Dat is onder andere iets wat ik geleerd heb. De personen die uiteindelijk écht om mij geven zullen bij me blijven, en de rest zijn passanten. Dit klinkt hard, maar zo is het nou eenmaal.
Voor mij voelde het erg onwennig om gewaardeerd te worden om wie ik ben, en om liefde te ontvangen. En het ook écht te voelen. Het was een nieuw gevoel voor mij, maar uiteindelijk heb ik er ontzettend van genoten.

En eerlijk gezegd heb ik voor de verdere rest geen woorden om te kunnen uiten hoeveel steun ik het afgelopen jaar heb gehad van heel veel mensen om mij heen. Daarom zeg ik ook niks meer, en laat ik het zijn zoals het is….

Hoge muren om me heen gebouwd; ik dacht van veiligheid,
maar eigenlijk raakte ik mezelf en anderen er door kwijt
Steeds meer vervreemd van de wereld en van mensen,
steeds meer afstand van mijn eigen verlangens en wensen
Wat in het begin een zoektocht leek naar geluk, waardering en geborgenheid,
werd steeds meer leegte van binnen; angst en eenzaamheid
Angst om liefde te ontvangen en liefde te geven,
angst om mezelf te zijn… om te leven
Hoge muren om me heen gebouwd; ik dacht van veiligheid,
maar eigenlijk raakte ik mezelf en anderen erdoor kwijt

Het contact met mijn eigen gevoelens ging steeds meer verloren,
Hoge muren om me heen gebouwd; ik dacht van veiligheid,
maar eigenlijk raakte ik mezelf en anderen er door kwijt
Het contact met mijn eigen gevoelens ging steeds meer verloren,
en mijn lusteloosheid en verzet kwam steeds meer naar voren

Kon ik maar uitleggen wat ik nou voel
Hoge muren; opgebouwd, maar ook af te breken,
omdat ze niet zo goed en veilig zijn als ze eerst leken
Maar wat zijn die muren hoog en sterk,
en wat het kost het afbreken toch veel werk!
Elke dag weer kiezen om door te vechten en door te knokken,
en dat terwijl de veiligheid van mijn eigen wereld me maar blijft lokken!

Elke dag weer met het afbreken door blijven gaan,
terwijl ik nog niet weet wat er allemaal achter die muren zal staan
Hoge muren; met daarachter een heel nieuw leven,
een leven waarin ik weer liefde mag ontvangen en liefde mag geven
Niet meer bekend, niet meer vertrouwd, 
want mijn hart was van binnen nog zo koud

Zo fel
Zo fel was dan ook het eerste zonlicht,
dat ik de muur weer optrok door de schrik van een lach op m’n gezicht
De veiligheid van leegte en eenzaamheid; daar was ik zo aan gewend,
niets te voelen, niets te hoeven, niemand die ik zie of ken!
Hoge muren; met daarachter een heel nieuw leven;
een leven waarin ik weer liefde mag ontvangen en liefde mag geven
En ook al voel ik nog steeds wel pijn,
ik kan nu zeggen; een leven zonder hoge muren is toch wel fijn!
Beetje bij beetje kan ik weer aan het zonlicht wennen,
en mag ik mezelf en anderen weer leren kennen
Beetje bij beetje mag ik ook weer de fijne dingen voelen,
en mag ik ontdekken wat anderen met ‘leven’ bedoelen

Maikel

One thought on “Liefde ontvangen….

  1. Maikel, ik geloof in liefde overwint alles !
    Ik wens je nu en in de toekomst het allerbeste en hoop dat je een gelukkig mens wordt. Blijf schrijven ik blijf je volgen!!

Geef een reactie

