Spijt…

Spijt is de ergste pijn die je kan hebben” wordt er weleens gezegd. Tenminste als de spijt die je betuigt eerlijk en oprecht is. Als iemand tegen mij zegt dat hij of zij spijt heeft voor iets wat nadelig voor mij is geweest, dan moet ik er een gevoel bij hebben. Een gevoel dat het “sorry” eerlijk en oprecht is. En dan ben ik écht een persoon die deze excuses zal aanvaarden, want ik ben geen persoon die al te lang met wrange of haatgevoelens rond gaat lopen. Ik geef personen graag een tweede kans.

Ik heb onlangs de rechtszaak bijgewoond van *Jack*, mijn vriend die is neergestoken, en uiteindelijk aan zijn verwondingen is gestorven in de Eindhovense uitgaansgelegendheid Club Seven. Het heeft toentertijd veel stof doen opwaaien in Eindhoven en omgeving, en deze zaak heeft veel in de belangstelling gestaan van de media.
Iets waar ik nog steeds achtersta, want élk slachtoffer van zinloos geweld is er één teveel. Het MOET onderhand maar eens ophouden met geweld in het uitgaansleven, en dat er grenzeloze personen zijn die onder invloed van teveel drank en drugs zich mengen onder uitgaanspubliek dat alleen maar gezellig een avondje wil gaan stappen.
Want dat was het. Een gezellig stapavondje, zoals wij dat wel vaker deden. Helaas is dat stapavondje veranderd in een nachtmerrie, en waar ik nu nog steeds de nasleep van ondervind.
En ik niet alleen. Wij als vriendengroep missen een belangrijke schakel, een gangmaker, een persoon die er altijd voor iedereen was; kortom een échte vriend. En wat te denken van de naaste familie? Zij missen Jack ook nog elke dag. Zij zijn een zoon, een broer en een neefje kwijt. Nee, de dader heeft een gat geslagen wat nooit meer opgevuld zal kan worden. En iedereen die in zijn nabije omgeving verkeerde moet op zijn eigen manier een weg zien te vinden om dit verlies te verwerken.

De dader heeft bij de rechtszaak die ik heb bijgewoond ook nog eens spijt betuigd. Hij had ontzettend veel spijt, en het was nooit zijn bedoeling geweest om iemand met opzet te doden. Want hij kon zich ontzettend goed inleven wat hij teweeg had gebracht bij vrienden en familie. Want als een jonge vader zou hij zich niet moeten voorstellen hoe het is om zijn eigen kind te verliezen. Een verdriet dat hij zich niet kon voorstellen, en daarom wilde hij de straf aanvaarden die hij zou krijgen. Daar kwam het uiteindelijk op neer.
Ik heb naar hem gekeken toen hij het laatste woord voerde, en ik had er gevoel bij. Een gevoel dat zijn spijt die hij betuigde gemeend was, ook gezien zijn lichaamshouding.
Mijn haatgevoelens die ik naar hem had verminderde een beetje, en ik betrapte mezelf erop dat ik dit raar vond. Want waarom geloofde ik hem, en waarom verminderde mijn haat jegens hem? Waarschijnlijk omdat ik voelde dat hij spijt had, en dat hij koste wat het kost wilde boeten voor de ongelooflijke daad die hij verricht had. Ik zag het als een soort van gewetenszuivering of boetedoening.
Dat neemt overigens niet weg dat ik hem de hoogst mogelijke straf gunde, omdat ik vind dat je moet nadenken voordat je een daad pleegt. Wat het ook moge zijn. Want alles wat je doet heeft namelijk gevolgen, en deze man heeft absoluut niet stilgestaan bij de gevolgen.

De rechtszaal heb ik uiteindelijk met een redelijk positief gevoel verlaten, omdat ik het gevoel had dat hij zijn straf niet zou ontlopen. De eis was 7 jaar, de bewijzen spraken voor zich, en ondanks dat hij spijt betuigde had ik het gevoel dat de straf redelijk hoog zou uitvallen. Ook al vond ik de uiteindelijke eis van 7 jaar een lachertje, maar op een gegeven moment heb ik me daarbij neergelegd. Soms zijn dingen nou eenmaal zo, en ik heb geaccepteerd dat de eis 7 jaar zou zijn.
De dag van de uitspraak zat ik in Marrakesh, en heb ik regelmatig op mijn telefoon gekeken of er al nieuws was. Uiteindelijk kreeg ik berichtjes, en las ik op internet dat de dader schuldig was bevonden. 6 jaar celstraf was een feit. Met deze 6 jaar kon ik leven, omdat ik voor mijzelf een strafmaat in gedachten had die mij uiteindelijk “tevreden” zou stellen. En deze straf voldeed daar ruim aan.
Al is 6 jaar nog steeds een lachtertje, maar wanneer is iets goed? Want Jack krijgen we er toch niet mee terug.
Nee, ik kon leven met deze 6 jaar en het boek zou gesloten kunnen worden. Want de rechtszaak heeft veel teweeg gebracht, en ik ben er in gedachten ontzettend veel mee bezig geweest. Heel raar, maar het voelt als een geruststelling om dit alles achter te laten. Het was tijd om me op mezelf te richten, en niet meer bezig te zijn met de rechtszaak en voorbereid te moeten zijn op een teleurstelling. Want hoe zou ik gereageerd hebben als de straf onder de strafmaat zou zitten die ik in gedachten had? Ik denk dat vooral wraakgevoelens de overhand zouden nemen, en dat is mijn inziens niet de bedoeling.

Tot het moment dat mij afgelopen week het nieuws ter ore kwam dat de dader in hoger beroep ging. Iets dat ik onbegrijpelijk vind, omdat hij immers spijt heeft betuigd? Het zal nog een hele tijd gaan duren voordat de rechtszaak weer heropend zal worden, en dat houdt in dat alles weer van voor af aan begint.
Ik heb me voorgenomen om het komende jaar tóch op mezelf te gaan richten, en te kijken hoe ik tegen de tijd dat alles weer begint ga reageren en voelen.
Maar het woord “spijt” heeft voor mij toch een andere betekenis gekregen…..

Jack Forever ♥

5 thoughts on “Spijt…

  1. zo krijgt spijt idd een nieuwe dimensie. Wanneer kan je het geloven. Hoe kun je zo’n oprecht gevoel nu faken. Onvoorstelbaar. Ik vind het verschrikkelijk voor jou en jullie vriendengroep en familie van Jack dat jullie nu weer alles opnieuw moeten gaan doormaken. Ik hoop dat het recht zegevierd.

    Liefs marjo

  2. Heftig kerel. Lijkt me gruwelijk frusterend en pijnlijk, als je zo’n hoofdstuk zo goed en kwaad als kan een plek gegeven hebt, en je dan zo’n nieuws krijgt. Je zou idd verwachten dat als hij zo overtuigend spijt laat blijken, dat hij dan ook berust in zijn straf.
    Heel veel succes en sterke ermee! Vind dat je er heel goed mee om gaat.

    X Sanne

Geef een reactie

