Twitterstilte

Ja, ik ben Twitter moe. Noem me een watje, maar ik ben het wel degelijk.
Elke fervente twitterverslaafde heeft er weleens mee te kampen.
Echter denken, of zeggen ze het, maar twitteren toch stug door.
Vooral op momenten dat je niks te doen hebt, is het oh zo makkelijk om te gaan tweeten dat je in de trein naast een stinkend persoon zit. Er is namelijk altijd wel iemand die deze gedachten met  je deelt.

Als je mijn vorige blogs door gaat lezen, zul je zien dat ik de laatste tijd twee zaken voor mijn kiezen heb gekregen die veel impact hebben gehad op mijn persoon.
Een sterfgeval van een geliefd iemand, en mijn relatie die na ruim zeven jaar is beïndigd. Ik heb hier over geschreven om mijn gevoelens te uiten, maar ook op Twitter vond ik de nodige steun.
Mijn followers staan er objectief tegenover, en het is fijn om objectieve meningen aan te horen en verschillende opbeurende woorden krijgt. Het is vooral zo mooi, omdat je velen nooit in het “echt” heb mogen ontmoeten.
Dat is de wonderlijke wereld van de Sociale Media. Velen weten alles over je, en toch ken je ze niet in het echt. Soms maar goed ook, want je kunt je mening toch makkelijker ventileren.

Op Twitter heb ik deze week ook veel kritiek te verduren gekregen. Ik doe het natuurlijk allemaal zelf, maar het is soms moeilijk om alles binnen 140 karakters kwijt te kunnen. Dit werkt voor mij vaak frustrerend.
Samen met nog twee goede Twittervrienden hebben wij drie dagen op een rij het meest besproken onderwerp op Twittergebied gecreëerd. De zogenoemde “trending tags.”
De eerste was om misstanden binnen de katholieke kerk bespreekbaar te maken, onder de hashtag: #dekerkzuigt.
Om iets bespreekbaar te maken zal je toch wat ongenuanceerder te werk moeten gaan, wil je mensen écht wakker schudden. Noem het recalcitrant, kinderachtig of tegendraads, maar we hebben wel een hype gecreëerd met het doel dat er een discussie ontstond.
Er werd eindelijk een keer gepraat over de mindere dingen binnen de katholieke kerk. Zie hiervoor mijn blog, getiteld: “De kerk zuigt,” en discussieer eventueel mee met de rest van de respondenten.

Het tweede wat we trending hebben gekregen (zelfs wereldwijd) was de Carglass Hoax. Zoek maar op Google voor nadere informatie. Ons doel was om te laten zien dat weinig mensen op Twitter bronnen checken, en klakkeloos achter elkaar lopen. Kuddegedrag is geboren. Ook is het erg makkelijk om een nepaccount aan te maken. Diverse bedrijven hebben hier nu van geleerd en hebben nu een zogenaamd “verified account” aangemaakt. Door de #carglasszuigt campagne hebben wij de hele Nederlandse pers over ons heen gehad, en diverse zelfbenoemde Social Media strategen vonden dat wij vervolgd moesten worden wegens smaad. Maar er niet bij nadenkend, dat dit het bedrijf Carglass alleen maar meer zou kunnen schaden.
Om iets onder de aandacht te brengen, zul je buiten je vertrouwde cirkel moeten durven stappen en risico’s durven te nemen.
Het is ook belangrijk dat je niet bang bent voor de eventuele consequenties. Maar als je alleen “ja” knikt en meeloopt met de rest van Nederland zal er nooit een golfbeweging zijn, en dat betekent stilstand. “Ja” knikkers telt Nederland al genoeg.

Het laatste wat we trending hebben gekregen was een Twittercampagne voor Jelte, het 9 jarige jongetje dat in coma is geschopt, zuurstof en geld nodig heeft, en hiervoor naar Amerika moet. Helaas kreeg hij tot een paar uur geleden geen visum om Amerika binnen te mogen.
Ons idee was om aandacht voor deze zaak te krijgen, en te zorgen dat dit het meest besproken onderwerp op Twitter werd. Onder de hashtag #helpjelte zijn we vanmorgen exact om 11.00 uur met een kleine betrouwbare groep deze aktie gestart. Binnen 40 minuten was de tag #helpjelte al trending binnen Nederland.
Nadat eenmaal politici mee gingen Twitteren, ging het hard. Het is mooi om te zien, dat mensen zich in willen spannen. Of je nu onbekend of bekend Nederlander bent. Onder andere Maxime Verhagen, Femke Halsema, Alexander Pechtold, Barack Obama en de Amerikaanse Ambassade zijn bedolven onder de tweets. Of het nu komt door de uitzending van Knevel en vd Brink, of de Twittercampagne die gestart is weet ik niet. Maar het is wel een feit dat Jelte uiteindelijk zijn visum heeft gekregen.
Want deze Twittercampagne is opgepakt door diverse politici en Omroep Flevoland. Het uiteindelijke doel is bereikt.

Met Twitter kun je dus op macro gebied twee kanten uit: Negatief én positief. Belangrijk met zo’n grote “retweet actie” is dat je wél de bronnen checkt, en niet klakkeloos gaat “retweeten.”
Dit bovenstaande bij elkaar genomen is mijn reden dat ik nu Twittermoe ben, en voor onbepaalde tijd Twitterstilte houd. Ik heb voor mezelf geen limiet gesteld.
Voorlopig ga ik de tijd nemen om wat dingen op een rijtje te zetten, te verwerken en op te laden voor een volgende campagne. Deze is namelijk al bekend bij een select groepje.

Hoe en wat deze campagne in zal houden zal vanzelf duidelijk worden, maar nu ben ik toe aan een welverdiendeTwittervakantie!

Maikel.

Advertenties

5 thoughts on “Twitterstilte

  1. Acties die hoe dan ook tot nadenken stemmen, dus dank daarvoor. Heel jammer dat ik je tweets voorlopig niet meer zal kunnen lezen, want ik genoot er wel van.
    Overigens heeft het kort moeten zijn ook zijn charme. Mij dwingt het puntiger te schrijven.
    Dan nu maar je blog gaan volgen!

  2. Wederom, leuke blog! Je schrijft erg leuk, het leest lekker door!
    Twitter, tja, ik heb het ook eens een kans gegeven, maar om nou met een paar karakters iets duidelijk te willen maken, is niet aan mij besteed.

    Dat jullie die acties hebben opgezet en daardoor menigeen aan het denken hebben gezet, en daardoor resultaten zijn geboekt, vind ik daarentegen wel weer echt geweldig, respect daarvoor!

    Maar even een break van Twitter kan geen kwaad denk ik, de real world is al vermoeiend genoeg 😉

    Kus Manon

  3. Ik heb het al vaker op Twitter gezegd, maar nogmaals respect voor deze drie acties. Jullie nemen risico’s ermee, en accepteren ook de gevolgen, de positieve en de negatieve.

    Je moet inderdaad risico’s nemen en je grenzen verleggen wil je iets onder de aandacht brengen. Je hebt altijd mensen die de ietwat ongenuanceerde manieren van iets onder de aandacht brengen gaan zitten afkraken. Je zou dat soort denken “mentaal bekrompen” kunnen noemen.

    Wat jullie verder laten zien is de kracht van dit soort nieuwe media, en de gevolgen ervan. Kuddegedrag, wie trapte er niet in de Carglass hoax? De initiële reactie van mentaal bekrompen denkers is “smaad”, “imagoschade” en dat soort termen. Laat het bezinken en denk er eens over na, zie het concept van dit soort acties. Kijk verder dan je neus lang is.

    Het “viral effect”, zie hoe het zich verspreid. Zie hoe het concept positief ingezet kan worden en doe daar iets mee. Ik denk dat deze drie acties wel aangetoond hebben wat mogelijk is, zie Jelte. Het is toch geniaal en mooi dat je op zo’n manier iemand kunt helpen.

    Ben geïnteresseerd in jullie volgende campagne. Wellicht zal ik mijn steentje bijdragen!

  4. “Het uiteindelijke doel is bereikt.”

    !!!

    Waarmee weer eens bevestigd wordt dat een sneeuwballetje een lawine kan worden EN dat degene(n) die dat balletje kunnen en willen gooien, hard nodig zijn.

    Ik wens je een goede tijd.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s